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SleepCited

Melatonin für Insomnie

A

Basierend auf 143 Studien (13 meta-analyses, 15 RCTs) mit 44,766 Teilnehmern insgesamt. 92/143 Studien zeigen positive Effekte.

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A

Fazit

Melatonin is supported by strong, extensive evidence as a supplement that may help with insomnia, making it one of the most well-researched natural sleep aids available.

  • 143 studies with 44,766 participants — among the largest evidence bases for any sleep supplement
  • 13 meta-analyses and 15 RCTs provide high-quality evidence
  • Recognized in multiple clinical practice guidelines and expert consensus statements
  • About 64% of studies show positive effects; results may vary by insomnia type and population

Key Study Findings

Other
A bedside-savior for insomnia and anxiety disorders: melatonin/buspirone hydrochloride compound oral fast-dissolving film.
Dose: melatonin + buspirone hydrochloride vs.: None Outcome: product development for insomnia with anxiety Wirkung: None None

Population: patients with insomnia and anxiety disorders (formulation development)

review
Pediatric Insomnia.
Dose: Melatonin (various doses), CBT-I (behavioral), pharmacologic options (z-drugs, other) vs.: Placebo Wirkung: CBT-I most effective treatment; melatonin beneficial in children with ASD or ADHD; limited evidence None
animal study
Compound Chaijin Jieyu Fang alleviates insomnia complicated with depression by reshaping actinobacteria to inhibit neuronal …
Dose: Compound Chaijin Jieyu Fang (CCJF) traditional Chinese medicine formula; dose not specified vs.: Placebo Wirkung: None None
Observational Study n=55
Correlation between sleep problems and morning serum melatonin and ferritin levels in Japanese 5-year-old children …
Dose: None vs.: None Outcome: correlation between sleep problems and morning serum melatonin … Wirkung: None p<0.05

Population: Japanese 5-year-old children (45 ASD, 10 non-ASD)

Controlled Clinical Trial n=24 2 weeks
D-Ribose-L-Cysteine protects against sodium arsenite-induced hepato-nephrotoxicity in rats.
Dose: 10 mg/kg body weight vs.: Sodium arsenite group (SA, no riboceine) Outcome: Hepato-nephrotoxicity markers (ALT, AST, creatinine) Wirkung: None None

Population: Rats with sodium arsenite-induced toxicity

review
Delayed sleep-wake phase disorder.
Dose: Scheduled melatonin, scheduled sleep-wake times, bright light therapy vs.: Placebo Wirkung: None None

Key Statistics

237

Studien

54266

Teilnehmer

Positive

A

Bewertung

Referenced Papers

Pediatrics in review 2026
Cleveland Clinic journal … 2025 12 Zitierungen
Handbook of clinical … 2025 10 Zitierungen
American journal of … 2025 6 Zitierungen
Chemico-biological interactions 2025 2 Zitierungen
CNS spectrums 2025 1 Zitierungen
JAAPA : official … 2025 1 Zitierungen
Paediatrics & child … 2025
The Cochrane database … 2025
Biologie aujourd'hui 2025
Psychiatry investigation 2024 24 Zitierungen
Current opinion in … 2024 12 Zitierungen
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La Revue du … 2024
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Chronobiology international 2021 47 Zitierungen
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The Medical letter … 2020 2 Zitierungen
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Journal of the … 2019 5 Zitierungen
The Medical letter … 2019
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Nutrients 2017 301 Zitierungen
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American family physician 2017 124 Zitierungen
Current treatment options … 2017 56 Zitierungen
FP essentials 2017 15 Zitierungen
Annual review of … 2016 557 Zitierungen
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Chest 2016 109 Zitierungen
European heart journal. … 2016 77 Zitierungen
Trends in endocrinology … 2016 36 Zitierungen
Alcohol (Fayetteville, N.Y.) 2015 122 Zitierungen
Sleep medicine clinics 2015 75 Zitierungen
Current pharmaceutical design 2015 56 Zitierungen
European journal of … 2015 38 Zitierungen
Sleep medicine clinics 2015 30 Zitierungen
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Continuum (Minneapolis, Minn.) 2013 172 Zitierungen
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Arzneimittel-Forschung 2008 89 Zitierungen
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Sleep medicine 2007 201 Zitierungen
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The FEBS journal 2006 56 Zitierungen
Seminars in neurology 2004 16 Zitierungen
Journal of neuroendocrinology 2003 719 Zitierungen
Maturitas 2002 59 Zitierungen
Primary care 2002 43 Zitierungen
Revista de neurologia 2002 35 Zitierungen
Neuro endocrinology letters 2002
The Journal of … 2001 305 Zitierungen
Zeitschrift fur arztliche … 2001 3 Zitierungen
Journal of the … 2000 52 Zitierungen
Medical science monitor … 2000 11 Zitierungen
Reproduction, nutrition, development 1999 64 Zitierungen
Biological signals and … 1999 48 Zitierungen
Journal of the … 1999 24 Zitierungen
Current treatment options … 1999 23 Zitierungen
European journal of … 1999
Postgraduate medical journal 1998 17 Zitierungen
American family physician 1997
Journal of sleep … 1996 95 Zitierungen
Canadian journal of … 1984 22 Zitierungen
Microbiology and immunology 1982 41 Zitierungen

Dosage & Usage

mg = milligrams · mcg = micrograms (1,000× smaller) · IU = International Units

Übliche Dosierungen

general:
0.5-3 mg, 30-60 min before bed
jetlag:
0.5-5 mg

Obergrenze: No established UL; 5 mg typically considered maximum

In der Forschung untersuchte Dosierungen

Dosierung Dauer Wirkung N
melatonin + buspirone hydrochloride -- Neutral --
Melatonin (various doses), CBT-I (behavioral), pharmacologic options (z-drugs, other) -- Positive --
Compound Chaijin Jieyu Fang (CCJF) traditional Chinese medicine formula; dose not specified -- Positive --
None -- Positive 55
10 mg/kg body weight 2 weeks Positive 24
Scheduled melatonin, scheduled sleep-wake times, bright light therapy -- Positive --
None -- Mixed --
None -- Positive 51

Beste Einnahmezeit: 30-60 minutes before bed

Safety & Side Effects

Gemeldete Nebenwirkungen

  • Daytime drowsiness
  • Headache
  • Dizziness
  • Nausea
  • Vivid dreams or nightmares

Bekannte Wechselwirkungen

  • Blood thinners (warfarin) — may increase bleeding risk
  • Immunosuppressants — melatonin may stimulate immune function
  • Diabetes medications — may affect blood sugar levels
  • Sedatives and CNS depressants — additive drowsiness

Tolerierbare Höchstaufnahmemenge: No established UL; 5 mg typically considered maximum

Konsultieren Sie immer Ihren Arzt, bevor Sie ein Nahrungsergänzungsmittel einnehmen.Konsultieren Sie immer Ihren Arzt, bevor Sie ein Nahrungsergänzungsmittel einnehmen.

Frequently Asked Questions

Does Melatonin help with Insomnie?
Based on 237 studies with 54,266 participants, there is strong evidence from multiple clinical trials that Melatonin may support Insomnie management. Our evidence grade is A (Strong Evidence).
How much Melatonin should I take for Insomnie?
Studies have used various dosages. A commonly studied range is 0.5-3 mg, 30-60 min before bed. Always consult your healthcare provider before starting any supplement regimen.
Are there side effects of Melatonin?
Reported side effects may include Daytime drowsiness, Headache, Dizziness, Nausea. Most side effects are mild and dose-dependent. Consult your doctor if you experience any adverse reactions.
How strong is the evidence for Melatonin and Insomnie?
We rate the evidence as Grade A (Strong Evidence). This rating is based on 237 peer-reviewed studies with 54,266 total participants. The overall direction of effect is positive.

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FDA-Haftungsausschluss: Diese Aussagen wurden nicht von der Food and Drug Administration bewertet. Die Produkte und Informationen auf dieser Website sind nicht dazu bestimmt, Krankheiten zu diagnostizieren, zu behandeln, zu heilen oder zu verhindern. Die dargestellten Evidenzbewertungen basieren auf unserer Analyse veröffentlichter begutachteter Forschung und stellen keine medizinische Beratung dar. Konsultieren Sie immer Ihren Arzt, bevor Sie mit der Einnahme von Nahrungsergänzungsmitteln beginnen.